Co warto wiedzieć przed wdrożeniem systemu ERP?

Wdrożenie systemów ERP to bardzo dobra inwestycja w przyszłość firmy, jednakże często wiąże się z wahaniem i stresem przedsiębiorców, czy to na pewno odpowiedni pomysł. Większość z nich zdaje sobie sprawę z licznych zalet systemów, jednakże sądzą, że modernizacja obecnych systemów wiąże się z dużymi nakładami pracy oraz sporymi kosztami, na które nie zawsze mogą sobie pozwolić. Niekoniecznie jest to prawdą, jednakże warto wybrać odpowiedniego, sprawdzonego dostawcę oprogramowania, aby pracy i kosztów było jak najmniej. 

Określ, jakie są niezbędne funkcjonalności

Wybór odpowiedniego systemu ERP nie jest prosty. W internecie możemy natrafić na wiele firm, które oferują wdrożenie oprogramowania, jednak, która będzie najlepsza? Jest to duża inwestycja, którą przeprowadza się rzadko, dlatego konieczne jest, aby wcześniej przemyśleć kwestię tego, do czego właściwie nam się ten system przyda. Odpowiedź możemy uzyskać, konsultując się ze wszystkimi departamentami przedsiębiorstwa. Warto również zaprosić do dialogu klientów oraz dostawców. Po powstaniu zarysu listy należy podzielić podpunkty pod względem priorytetów. Najlepiej użyć modelu MoSCow, który wyszczególnia cztery grupy:

  1. Must have (M), czyli wymagania konieczne.
  2. Should have (S), które powinny istnieć.
  3. Could have (C) określające wymagania, które mogą, ale nie muszą zostać wdrożone.
  4. Won’t have (W), czyli wymagania niewdrożone.

Ustal budżet i zobacz, co już się sprawdzało

Przed wdrożeniem ERP warto sprawdzić, jakim budżetem na ten cel dysponujemy, ponieważ koszt nie ogranicza się jedynie do samego wdrożenia. Również należy doliczyć pieniądze na utrzymanie użytkowników, systemu i wiele innych czynników. Koniecznie też sprawdźmy, jakie wcześniejsze funkcjonalności były pomocne dla pracowników.